menu přesvědčí, zákazník objedná

Jak sestavit působivý jídelní lístek?

Restaurace často považují jídelní lístek za soupis nabízených jídel. Mezitím je dobře navržené menu jedním z nejdůležitějších prvků marketingu restaurací. Podívejte se, jakou roli může hrát ve Vašich prostorách.

Funguje Vám menu? Záleží na tom, zda se jedná o pouhý seznam jídel a cen, o náhradu webových stránek, nebo o promyšlený design. Pokud menu restaurace udělá na hosty dobrý dojem, určitě rádi využijí jeho nenápadné tipy.

Aaron Allen, jeden z nejcitovanějších odborníků na gastronomii, zdůrazňuje, že záleží na každém detailu - od barevného schématu až po umístění cen. Jídelní lístek pak funguje jako reklama na Vaši restauraci a prodává hostům to, co vám přinese největší tržby.

Níže jsme shromáždili tipy od populárních bloggerů, jako jsou Magda Sawa, Łukasz Sawa a Chante Venter, které nám pomohly sestavit tento dokument. Zjistěte, zda Vám některý z nich pomůže osvěžit jídelníček.

Plast dělá dojem

Image své značky můžete vyjádřit nejen vzhledem svých webových stránek, ale dokonce i materiálem použitým k výrobě menu. Levnější podniky používají vinyl, aby naznačily dobrý poměr ceny a kvality. Dražší restaurace těží z kůže a silného papíru. Z toho vyplývá, že i jejich pokrmy jsou kvalitní, a proto stojí za to si je objednat (a zaplatit za ně!).

V poslední době se v restauracích upouští od knižních jídelních lístků a přechází se na jednostránkový jednoduchý jídelní lístek (což je při aktualizaci webových stránek výhodné!). Lze vytvořit samostatný likérový nebo vinný lístek. Ta - zejména v dražších restauracích - připomíná svou délkou povídku. To usnadňuje rozhodování: čím přesněji je konkrétní ročník popsán, tím větší je pravděpodobnost, že si ho hosté vyberou.

Řeč barev

Dlouho se ví, že barvy ovlivňují naši psychiku. Na základě jejich dopadu můžete udělat požadovaný dojem a stimulovat určité chování hostů. Pokud chcete získat větší objednávky, vědomě využijte sílu různých barev!

Červená zvyšuje hlad a povzbuzuje k akci, zatímco oranžová stimuluje chuť k jídlu. Zelenou barvou hostům naznačíte, že jídlo je čerstvé. Je dobré ji kombinovat s hnědou, která je barvou přírody - zde je tip pro restaurace, které se prezentují jako bio a vegetariánské. Žlutá je barvou radosti a jejím účelem je upoutat pozornost - skvěle se hodí například k servírování tapas. Pozor! Vyhněte se modré barvě, která potlačuje chuť k jídlu a odrazuje od jídla.

Písmo má význam

Důležitou otázkou je také font písma. Při popisu pokrmů upusťte od ozdobného písma a zvolte písmo, které je příjemné pro oči a snadno čitelné. V krajním případě může nečitelný jídelní lístek odradit od využití Vaší nabídky!

Ale pozor! V případě vinného lístku je tomu naopak: švýcarští výzkumníci provedli experiment, při kterém zjistili, že hostům více chutnala vína, která byla v lístku popsána složitějším fontem. Účastníci výzkumu předpovídali chuť na základě písma použitého v popisu. Výzkum ukázal, že kulaté písmo hostům naznačuje sladkou chuť vína. Naopak hranaté písmo je spojeno se suchou chutí. Naopak hranaté písmo použité v popisu jídla naznačuje, že je kyselé, hořké nebo slané.

Zlatý trojúhelník

V jídelním lístku nezáleží pouze na názvech pokrmů nebo jejich popisu, ale také na pořadí, v jakém jsou pokrmy prezentovány. Všimněte si, jak Vaši hosté čtou menu. Nejprve se podívají do středu, poté do pravého horního rohu a poté do levého horního rohu. Tato oblast je označována jako "zlatý trojúhelník". Zde by se měly nacházet pokrmy s nejvyšší marží.

Jak poznamenává Aaron Allen, některé restaurace se snaží ovlivnit rozhodování hostů tím, že umístí jedno z dražších jídel na začátek jídelního lístku. Tento postup činí zbytek jídel relativně levnými. Naproti tomu dávají na první místo pokrmy s nejvyšší marží. Hosté si totiž obvykle vybírají dvě nejlepší položky z každé části menu. Někdy se rozhodnou pro nejnižší položku na jídelním lístku - proto je poslední jídlo v každé části jídelního lístku třetím nejvýnosnějším v podniku.

Odvádějte pozornost od placení

Hosté podniku berou v úvahu cenu pokrmů. Restauratéři, stejně jako ostatní prodejci, to využívají ve svůj prospěch. Pokud pokrm stojí 249,90 Kč místo 250 Kč, hosté mají pocit, že je to skvělá nabídka. Naopak na exkluzivních místech se používají kulatá čísla, která působí elegantně.

Značná část restauratérů se domnívá, že odstranění měny z jídelních lístků restaurací vede k vyššímu počtu objednávek. To proto, že při výběru jídel se hosté zaměřují spíše na jejich popis než na cenu. Někteří vlastníci naopak tvrdí, že ceny popsané slovy, nikoli čísly, zvyšují účet v průměru o 30 %.

Udělejte dobré fotografie

Doporučuje se zahrnout do nabídky restaurace fotografie vybraných jídel, aby zákazníci mohli snadno najít to, co je přitahovalo při prohlížení vašich kanálů sociálních médií nebo webových stránek. Při rozhodování o tomto postupu dbejte na to, aby jídla vypadala stejně jako skutečná. Kvalitní fotografie s vysokým rozlišením může povzbudit chuť k jídlu. Pokud však host uvidí na talíři jiný pohled než na fotografii, pravděpodobně nebude mít chuť se do Vašeho podniku vrátit.

Pro fotografování jídla zvolte fotoaparát. Telefon se hodí spíše pro sociální média. Pořizujte snímky v přirozeném světle, aby byl obraz vícerozměrný. Naplánujte vhodné prostředí: najděte stůl, kde bude pokrm dobře osvětlen a kde bude rafinovaný rám stimulovat chuťové pohárky.

Mluvte o pokrmech

Dalším postupem, který upoutá pozornost hostů, je popis jídel. Je pravděpodobnější, že si objednáme jídlo, o kterém se z jídelního lístku dozvíme, jak se připravuje, než to, o kterém víme jen málo. Většina popisů jídel má stejnou délku, aby odpovídala rozložení stránky. Některé se však z tohoto vzorce vymykají - jsou delší, aby upoutaly pozornost hostů a přiměly je k objednávce. Když se k tomu přidá síla nostalgie, je výsledný efekt jako hrom (málokdo odolá dezertu s názvem "Domácí koláč jako od babičky", že?).

Vyprávění příběhů o jídle se osvědčuje také v případě neznámých, cizokrajně znějících pokrmů, jako je například orientální kuchyně. V krajním případě je restaurace mohou očíslovat, aby se hosté necítili trapně při vyslovování cizokrajně znějících názvů (podobný postup se často používá u vinných lístků). 

Omezte výběr

Na první pohled čím více jídel v menu, tím lépe. Nic nemůže být dále od pravdy! Pokud mají hosté na výběr příliš mnoho možností, mohou být stresovaní, což ovlivní jejich zkušenosti s návštěvou Vašeho podniku. Horší je, že si někteří mohou myslet, že některá jídla byla připravena předem a že jim podáváte předehřáté porce. Neriskujte!

Rozdělte menu do kategorií. Rozdělení může být jakékoli - důležité je dodržet logické pořadí, např. předkrmy, polévky, hlavní jídla, dezerty nebo hovězí maso, drůbež, bezmasá jídla. Omezte návrhy na sedm položek v každé sekci. To je dost na to, aby hosté věděli, že mají z čeho vybírat, aniž by se cítili zahlceni. 

Nakrmte představivost

Návštěvníci jsou zvyklí na popisy typu "Nejlepší burger ve městě". Když vidí další superlativ, prostě to ignorují. "Šťavnaté maso", "čerstvá zelenina od místních dodavatelů" nebo "křupavá houska pečená na místě" zní úplně jinak.

Vědci na Stanfordské univerzitě v Kalifornii prokázali, že rozšíření popisů jídel o přesné popisy zvyšuje pravděpodobnost, že si hosté dané jídlo vyberou, o 23 %. Představivost a chuťové buňky návštěvníků podněcují výrazy jako "sladce křupavá zelenina" a "výbušné chilli". Zajímavé je, že uvedení názvu lokality, kde byla zelenina nebo maso vypěstovány, působí nejen na představivost návštěvníků, ale také naznačuje vysokou kvalitu produktu.

Používejte triky jako koření

To, jak je jídelní lístek prezentován a co obsahuje, již na začátku představuje hostům značku Vašeho podniku, tj. říká hostům, jaký je charakter podniku. Může také povzbudit nejisté, aby zůstali u stolu nebo aby odešli. Pokud je ve skupině alespoň 15 % cizinců, nezapomeňte si připravit nabídku jídel ve dvou jazycích. Postarejte se o jazykovou správnost obou verzí. Zjevné chyby v kterémkoli z nich mohou mít za následek negativní dojmy, a to i v případě, že návštěvníci četli na webu jen dobré recenze.

Nezapomeňte také, že výše uvedené triky jsou jako koření v kuchyni: je třeba je používat s rozmyslem, abyste nezkazili dobrý recept. Jídlo bez dochucení je mdlé a nezajímavé a příliš ochucené jídlo hostům zkazí dojem z podniku.

A co Vaše menu? Je dobře "ochucené"?