Jak vytvořit atraktivní bezlepkovou nabídku ve vaší restauraci
Diety s vyloučením lepku se před několika lety staly notoricky známými. Začaly se objevovat další veganské, bezlepkové a dokonce i vitariánské restaurace! Časem jsme se ujistili, že to není jednorázová móda, kterou lze ignorovat, ale životní styl. Restauratéři musí při vytváření nabídky restaurací zohlednit potřeby svých zákazníků. Stojí za to se podívat, zda naši potenciální zákazníci dodržují určitou dietu.
Bezlepkové pokrmy: stojí to za to?
Celiakií (těžkou alergií na lepek) trpí asi 1 % populace, ale až 13 % lidí tuto složku nesnáší (zdroj: Deals On Health). U lidí s celiakií může i sebemenší kontakt s lepkem vést k vážným zdravotním následkům. Mnoho spotřebitelů se také vyhýbá výrobkům z pšenice, mimo jiné kvůli škodlivým přidaným látkám v mouce, které se používají v potravinářském průmyslu.
Proto je na mnoha obalech potravin uvedeno, že daný výrobek může obsahovat například stopy ořechů, mořských plodů nebo pšeničnou mouku. Namísto ignorování potřeb několika procent potenciálních zákazníků a vytváření nabídky podle vlastních preferencí se tedy vyplatí přizpůsobit se trhu a zařadit do jídelního lístku například několik bezlepkových pokrmů.
Co dělá pokrm bezlepkovým?
Aby bylo možné připravit 100% bezlepkový a bezpečný pokrm, měla by mít restaurace oddělenou přípravní plochu (kuchyň a skladovací prostory), která neobsahuje nic, co by mohlo obsahovat lepek (např. balení mouky). V případě zcela bezlepkových restaurací tento problém neexistuje. Ostatní stravovací zařízení, která připravují bezlepkové pokrmy, by však měla hosty upozornit, že jejich jídlo může obsahovat stopy tohoto alergenu.
Pro ty, kteří omezují nebo se vyhýbají lepku, ale nemají vážné alergie, bude pokrm bez lepku pravděpodobně zcela uspokojivý a bezpečný. Bezlepkový pokrm tedy může být buď pokrm připravený za sterilních podmínek, nebo pokrm, který jednoduše neobsahuje žádné produkty obsahující lepek. V druhém případě je však třeba upozornit, že se nejedná o výrobek zcela bez alergenů a není bezpečný pro osoby s celiakií.
Aviko má široký sortiment bezlepkových produktů, včetně hranolků, gratinovaných brambor a bramborových placek. Jako specializovaný výrobce produktů pro gastronomii a jedna z největších společností na zpracování brambor na světě nabízí společnost Aviko řadu chlazených a mražených bramborových specialit připravovaných šéfkuchaři pro šéfkuchaře.
Jaké bezlepkové pokrmy nabídnout svým hostům?
Abyste svou nabídku označili za vhodnou pro alergiky, nestačí do jídelníčku zařadit řecký salát s rýžovými waflemi nebo krémové polévky. Host, který v mnoha restauracích nenajde nic, co by mu chutnalo, pravděpodobně touží po "normálním" jídle. Hledá něco atraktivního, co mu umožní vychutnat si podobný zážitek v restauraci jako ostatní. Vyplatí se dostat se zákazníkovi pod kůži a přemýšlet o tom, co by si přál a na jaké pokrmy se bude rád vracet.
Delphina, řetězec hotelů a resortů na italské Sardinii, postavil své podnikání na těchto zásadách. V každé hotelové restauraci je část jídelního lístku bezlepková, takže nabídka je ucelená a přístupná širší veřejnosti. Řetězec je rovněž držitelem certifikátu AiC (Alimentazione Fuori Casa), který potvrzuje vysoký standard služeb a čistotu bezlepkových produktů.
Jak propagovat bezlepkové varianty v menu?
Zavedení nových jídel do jídelního lístku se rozhodně vyplatí, pokud se o nich dozví ti správní lidé. Bezlepkové pokrmy je dobré označit nejen v jídelním lístku, ale také na všech místech, kde si jich hosté mohou všimnout. To lze provést několika způsoby:
- umístit ikonu s přeškrtnutým klasem - jedná se o univerzální symbol pro bezlepkové potraviny;
- k názvu pokrmu přidejte "GF", "gluten-free" nebo "bezlepkový";
- vytvořit zvláštní přílohu jídelního lístku nebo samostatnou sekci s názvem "bezlepkové pokrmy".
Chcete-li přilákat do podniku dostatečný počet zákazníků, kteří chtějí vyzkoušet bezlepkové pokrmy, jsou také zapotřebí promyšlené propagační akce. Pravidelně oznamujte a přímo informujte o tom, že ve vaší restauraci jsou k dispozici bezlepkové pokrmy. Nestačí jediný facebookový příspěvek, aby si potenciální zákazníci zapamatovali název podniku a spojili ho se zajímavou nabídkou. Může být také dobré uvést svůj podnik na seznamech vhodných pro alergiky, jako je Find me gluten free. Některé stránky, které podporují restaurace, jako je Trip Advisor, také umožňují dodatečně označit místo speciální ikonou.
Bezlepkové, ale ne bez chuti.
Host, který nekonzumuje lepek, se chce v restauraci cítit vítán a dostat stejně dobré služby jako ostatní. Při přípravě nabídky pro osoby s dietou s vyloučením lepku je proto obzvláště důležité vytvořit pokrmy, které jsou stejně chutné a hodnotné jako jídla nabízená ve standardní části jídelního lístku. Prvním krokem je vytvoření pestrých a zajímavých pokrmů, které odpovídají charakteru restaurace a ostatním nabídkám na jídelním lístku.
Druhým aspektem je upřímnost v komunikaci. Při bezlepkové dietě může odchylka od diety vážně poškodit zdraví, takže označení pokrmu jako bezlepkového, i když to není pravda, může restauraci způsobit mnohem více škody než užitku. Než se na dveřích restaurace objeví přeškrtnutý klas, musí majitel zajistit, aby byl personál měl dostatečné znalosti o přípravě bezlepkových jídel. V případě potřeby je dobré se o složení pokrmu poradit s odborníkem na výživu.
Ne každá restaurace musí mít ve své nabídce celou řadu jídel vhodných pro alergiky. Při sestavování jídelního lístku je však třeba věnovat pozornost tomu, co zákazníci očekávají. Na co se ptají? Co si nejčastěji objednávají? Možná, že zavedení dvou nebo tří bezlepkových jídel nebude vyžadovat velké investice nebo změny, jen trochu kreativity. Na oplátku je pravděpodobné, že přiláká zákazníky, kteří se po dobrém jídle budou rádi vracet pro jídlo přizpůsobené jejich životnímu stylu.
Zdroje:
https://dealsonhealth.net/gluten-free-statistics/
https://www.facebook.com/BEZpiekarnia2015/?ref=page_internal
https://www.delphinahotels.co.uk/index_en.html
https://menubezglutenu.pl/zglos-swoj-lokal/
https://www.findmeglutenfree.com/
https://www.facebook.com/BEZpiekarnia2015/?ref=page_internal