kazda-generace-ma-svou-vlastni-chut

Každá generace má svou vlastní... chuť

Nabídku restaurace dnes formují čtyři velmi různorodé generace. Vyrůstaly v jiných podmínkách, ale setkali se ve světě, kde mají přístup k nejrůznějším kulinářským tradicím. Kdo má rád superpotraviny? Kdo je blázen do snacků? Podívejte se, jak přilákat hosty z různých věkových skupin a přimět je, aby se vraceli. 

Baby boomers, aneb nejraději mám to, co znám 

Boomeři jsou nejstarší generací na našem seznamu. Narodili se v letech 1946 až 1964. Vyrůstali v poválečném období, s omezeným přístupem k nejrůznějším produktům. Váží si společného jídla s rodinou. Podle Big Village jsou to právě oni, kdo dávají největší spropitné. 

Podle britského průzkumu Fairway, boomeři s největší pravděpodobností snědí svůj oběd v restauraci. Sociální sítě aktivně nevyužívají, a tak by se o jejich zážitek během návštěvy měly postarat restaurace. Platí na ně poukazy nebo akce. 

Tradiční receptury 

Pro baby boomery je tradice v kuchyni synonymem autenticity a kvality. Nejčastěji si vybírají restaurace, které podávají pokrmy připravené podle osvědčených a klasických receptur. Oceňují je za to, že jim vracejí vzpomínky z dětství. Jako doma se cítí v hostincích nebo restauracích, kde je nabídka nepřekvapí neobvyklými ingrediencemi ani inovativními kombinacemi chutí.  

Místní produkty 

Boomery láká regionální kuchyně a místní produkty. Třeba klasicky na guláš nebo koleno k Pinkasům. V USA se Restaurace Chompie's z Arizony se zaměřuje na pečené bagely, ze kterých připravuje chlebíčky s tuňákem, pečeným kuřecím nebo hovězím masem. Je to osvědčená nabídka, jelikož lokál prodává bagely v oblasti Phoenix od roku 1979. Nejstarší zákazníci se vracejí a chtějí víc. 

Sdílená jídla 

Baby boomeři také oceňují restaurace, jejichž prostor je vhodný pro dlouhé rozhovory u stolu. Kladně hodnotí neuspěchanou obsluhu. Rozhodně preferují útulný interiér s historickým charakterem než moderní minimalismus. Očekávají také služby na nejvyšší úrovni. Šéfkuchař americké restaurace Vincent on Camelback, Vincent Guerithault hýčká zákazníky během sobotních trhů pod širým nebem. Nákupy doprovází sklenice šampaňského, čerstvé pečivo a místní pochoutky. Americký řetězec Cracker Barrel si získal boomery svou výzdobou: přední veranda, houpací křesla a místní suvenýry. 

Generace X, aneb chci změnu 

Generace narozená v letech 1965 až 1980 u nás známí jako Husákovy děti, vyrostla na přelomu analogové a digitální éry. Ctí tradice, což jim nebrání ochotně a odvážně zkoušet nové věci.  

Mají rádi pohodlí a hodně spoléhají na ústní doporučení. Řetězcovým kavárnám se rozhodně nevyhýbají. Aktivně využívají Facebook, ale méně často tam sdílejí příspěvky nebo informace o svých aktivitách. Restaurace a kavárny však k jejich oslovení mohou využít cílenou reklamu a obsah.  

Otevřenost na svět 

Jde o první generaci, které se otevřel svět. Jsou průkopníky v popularitě etnických kuchyní. Generace X vyhledává místa, která nabízejí autentické zážitky, jako je např. přímo v centru Prahy restaurace Chopstix, kterou v květnu 2017 otevřeli Viet a Tuan z Vietnamu. V Buenos Aires je velmi oblíbená restaurace Corte Comedor, která se zaměřuje se na transparentnost své nabídky. Zde má maso identitu a historii. Restauratéři je nakupují přímo od výrobce a mají o něm veškeré informace: chov, systém krmení zvířat i podmínky chovu. Hosté si oblíbili především trio jedinečných klobás: s papričkami jalapeňos, zelenou kari pastou a chilli mirasol.  

Zdravotní a ekologické povědomí 

Jde o generaci, která se jako první začala věnovat zdravému stravování. Právě pro ně se stále více míst rozhoduje zavádět nealkoholické nápoje. Rozsah popularity mocktailů dokazuje úspěch londýnského Club Soda. Můžete zde ochutnat téměř 400 nealkoholických nápojů. Generace X má ráda organické bio potraviny, nezpracované a udržitelné produkty. Právě to přilákalo Generaci X do kalifornské restaurace Rustik Fork v Riverside: otevřená kuchyně, bar s místním řemeslným pivem a jídelna s rustikální výzdobou. Nebo La Farma Restaurant kousek od Flóry. Jejich koncept je proto založený nejen na kvalitních surovinách ale také na otevřeném lidském přístupu. Lidský faktor je totiž velmi důležitou ingrediencí každé restaurace. A právě na tento lidský faktor se soustředili i při výběru dodavatelů – farmářů, kteří svou práci dělají srdcem, stejně jako oni. 

Kultura a společnost 

Pro Generaci X je jídlo jen záminkou ke společným setkáním. Interiér místa a jeho atmosféra jsou pro ně stejně důležité jako menu. Oceňují místa, která nabízejí něco víc než jen jídlo, např. tematické večery nebo workshopy. Rádi sahají po nealkoholických nápojích, ale oceňují i ​​nabídku vína, jako například v australské restauraci BridgeWater Inn

Dobrou pověst má také restaurace Ming Pavilion v Hong Kongu, chválená pro své recepty předávané z generace na generaci.  

Mileniálové, aneb je to etické? 

Mileniálové nebo chcete-li Generace Y přinášejí do gastronomie zcela novou dynamiku. Pro lidi narozené v letech 1981 až 1996 je jídlo způsobem, jak objevovat svět, ale také formou vyjádření osobních hodnot a aktivní účasti v komunitě. 

Britský Fairway zjistil, že Mileniálové pravidelně jedí venku a rádi zkoušejí nová místa. Intenzivně využívají Instagram a často vyhledávají na Googlu místa v nejbližším okolí.  

Tato věková skupina častěji jídá venku se svým partnerem a dětmi. Dávají si záležet na zdravější stravě, takže je rozhodně upoutáte takovými položkami v menu. Před návštěvou se rádi podívají na web restaurace, takže se ujistěte, že je rozhraní intuitivní. Jsou vášnivými uživateli Facebooku, takže očekávejte, že budou číst a psát recenze.  

Kulinářský zážitek 

Mileniálové vyhledávají originální a jedinečné gastronomické zážitky. Chtějí je sdílet na sociálních sítích. Srdce a žaludky Mileniálů si získávají restaurace, které nabízejí chuť a vyprávějí příběh. Speciálně pro ně připravila nabídku Neviditelná večeře. Vyzkoušejte své chuťové buňky v naprosté tmě. Vybrané menu Vám bude naservírováno za pomoci našich nevidomých asistentů 

Etika a povědomí 

Důležitý je rovněž etický aspekt a je základem pro spotřebitelské volby Mileniálů. Preferují kavárny podávající kávu z fairtradových plantáží. Rádi si vyberou i vegetariánské či veganské varianty nebo pokrmy připravované s ohledem na minimalizaci negativního dopadu na životní prostředí. 

Moderní technologie 

Mileniálové jsou především digitální generací. Moderní technologie jsou prostě součástí jejich každodenního života. Očekávají, že restaurace budou přítomny na sociálních sítích. Hledají zde totiž informace jako první. Sdílení kulinářských zážitků online je pro ně přirozenou potřebou. Lákají je místa, jako je londýnská pekárna a cukrárna Jolene. TikTok je plný videí s lahodným pečivem a módními interiéry v industriálním stylu. 

Gen Z, aneb originálně a digitálně 

Nejmladší generací spotřebitelů je Generace Z, tedy lidé narození v letech 1997 až 2012. Letos první Gen Z [džen-zý] dosáhl věku 27 let. Pro ně jsou hranice mezi skutečným a virtuálním světem plynulé. Je to vidět i na jejich přístupu k jídlu a gastronomii.  

Zástupci této skupiny očekávají pohodlný přístup do online menu. Britové z Fairway zjistili, že mladí lidé jsou ochotnější jít na nové místo, když tam probíhají akce. Dávají rozhodně nejmenší spropitné. Za donášky dávají spropitné dvakrát častěji než ostatní a je u nich sedmkrát menší pravděpodobnost, že nechají spropitné v restauraci než Boomeři. 

Zvědavost chutí 

Pro Gen Z je výběr klíčem ke kompletnímu kulinářskému zážitku. Jsou nejotevřenější pro nesamozřejmá spojení. Zajímavost: Gen Z spotřebitelé často podléhají chvilkovým trendům, jejichž symbolem jsou na TikToku těstoviny se sýrem feta zapečené v troubě. 

V exkluzivním Hopdoddy Burger Baru ve Spojených státech si můžete vybrat z nabídky burgerů. Děti si mohou vybrat z různých mléčných koktejlů, dospělí pak z řemeslného piva. Zdravé jídlo má středomořský nádech: hummus z červené papriky, quinoa salát, řecká pita s kuřecím masem a steakové špízy.  

Americké portály připravily seznam, ze kterého vyplývá, že Gen Z pravidelně navštěvují neokázalé podniky a řetězce, zejména ty nabízející zajímavé nápoje.  

Technologie součástí jídla 

Generace Z jsou digitálními domorodci. Očekávají, že restaurace budou držet krok s nejnovějšími trendy. Zajímavá je například restaurace Alchemist v Kodani, která byla oceněna zejména v žebříčku „World's 50 Best Restaurants”. Večeře zde připomíná multimediální podívanou – hosté usedají k jídlu pod kupolí, na které jsou zobrazeny animace související s pokrmy. 

Udržitelnost a sociální povědomí 

Gen Z jsou součástí trendu společenského uvědomění, který iniciovali starší kolegové. Ochotně využívají nabídky míst, jako je Climate Academy Bar v Paříži, což je restaurace s ultralokálními produkty a místo setkávání společensky angažovaných osob.  

Jak je k sobě přilákat? Máme tipy 

Charakteristiky čtyř generací už znáte. Podívejte se, co můžete udělat, abyste je k sobě přilákali. 

Jak na Boomery 

  • Jazyk a komunikace: vyvarujte se slangu a žargonové slovní zásoby, používejte jasná a kontrastní fonty (písma) v nabídkách.   
  • Interiér a atmosféra: mají rádi pohodlné židle a stoly daleko od reproduktorů. Ocení voňavé a útulné záchody. Nemají rádi netrpělivou a málomluvnou obsluhu. 
  • Věrnostní programy: podle amerického výzkumu je rádo využívá 71 % boomerů. 
  • Propagace: promlouvají k nim video materiály ukazující profesionální služby. 
  • Vaše tajná zbraň: k hlavním chodům volte menší porce příloh. 

 

Jak na Gen X 

  • Jazyk a komunikace: nenabízejte „nízkotučné“ varianty, ale zaměřte se na to pozitivní a zdůrazněte lahodné, zdraví prospěšné suroviny. 
  • Interiér a atmosféra: chtějí poznat příjemnou atmosféru a aby se celá skupina cítila dobře. Vyhněte se hlasité hudbě. 
  • Věrnostní programy: mají je rádi stejně jako boomers (až 88 % boomerů si myslí, že je to dobrý způsob, jak ušetřit). 
  • Propagace: ideální cíl pro e-mailový marketing a reklamy na Facebooku. 
  • Vaše tajná zbraň: superpotraviny nebo pokrmy z takového ovoce (saláty, smoothie a misky ovesné kaše).   

 

Jak na Mileniály 

  • Jazyk a komunikace: oceňují přirozenost a špatně reagují na otřepané fráze a marketingové slogany.   
  • Interiér a atmosféra: oceňují omezené interakce, takže rádi využijí samoobslužné úseky. 
  • Věrnostní programy: zaměřte se na doplňkové atrakce, např. degustace vína nebo živá hudba. 
  • Propagace: jsou citliví na fotografie z fotobanky, ale důvěřují doporučením. 
  • Vaše tajná zbraň: nechte je míchat a komponovat své vlastní sety. 

 

Jak na Gen Z 

  • Jazyk a komunikace: skvělé budou aplikace a dotykové obrazovky pro objednávání. 
  • Interiér a atmosféra: nehledají drahé kulinářské zážitky, ocení omezenou obsluhu. 
  • Věrnostní programy: dívají se více na konkrétní ceny než na dlouhodobé programy. 
  • Propagace: Chtějí slyšet skutečné příběhy o přísadách a výrobě.  
  • Vaše tajná zbraň: milují snacky, které budou s radostí mlsat mezi (menšími) hlavními chody.  

 

 

------------------------------------------------------------------------------------ 

Zdroje: