placky-jako-salat

Bramborák: Znovuzrozená klasika s moderním nádechem

Newstalgia je pocit známých chutí podaných v moderním hávu. A nesporným králem tohoto trendu je stálice slovanských jídelních stolů: bramborák. Tento skromný pokrm zažívá renesanci, s novou silou se objevuje na jídelních lístcích restaurací a svými inovativními úpravami a kombinacemi uchvacuje strávníky i kulinářské kritiky. 

Co je to newstalgia a jak ovlivňuje kulinářský svět? 

Pandemie z roku 2020 nás donutila zavřít se doma a toužit po pohodlí a bezpečí domova a známých chutích. Tento stesk dal vzniknout celosvětovému trendu kulinářské nostalgie, stesku po jednoduchých, uklidňujících pokrmech našeho dětství. Psycholog Clay Routledge, o jehož výzkumu nostalgie informoval deník The New York Times, tvrdí, že nostalgie slouží jako psychologický obranný mechanismus, který poskytuje útěchu v těžkých chvílích. 

Šéfkuchaři cítí trvalou sílu tohoto trendu a vracejí se k tradičním receptům a dodávají jim moderní nádech. Toto propojení nostalgie a inovace dalo vzniknout newstalgii – novému pohledu na kulinářskou klasiku, oživení jednoduchých, známých chutí. Newstalgia nabízí jak vzrušení z nového chuťového zážitku, tak uklidňující důvěrnou známost milované vzpomínky. 

Základem tohoto trendu je skromná bramborová placka s česnekem a majoránkou. Tento pokrm, který se v nejjednodušší podobě připravuje z nastrouhaných brambor, mouky, vajec, česneku, majoránky a soli, prochází na jídelních lístcích restaurací proměnou a objevuje se v nečekaných a lahodných kombinacích. 

Proč jsou bramboráky v kurzu 

Skandinávská kulinářská hvězda Ina-Janine Johnsenová ve své knize „Brambory: Příběh lásky“ vychvaluje přednosti této skromné hlízy. Brambory neobsahují lepek, mají nízký obsah tuku a jsou dobrým zdrojem vitamínů, minerálů a vlákniny. Díky své cenové dostupnosti, všestrannosti a nutriční hodnotě se dokonale hodí k současným trendům udržitelnosti a lokálního původu. 

No, dobře – dalo by se říct – ale co je na tom nového? Brambory a bramboráky z nich jsou klasikou tohoto žánru, pokrmem z nádražních hospod, který se objevuje na stolech v domácnostech a různých jiných podnicích. A právě v tom spočívá jejich síla. Kromě již zmíněných pozitivních emocí, které pokrmy z brambor vyvolávají, a jejich výživové hodnoty je výhodou brambor také jejich dostupnost. Dokonale zapadají do již tak silného (a neustále rostoucího) trendu návratu k lokální kuchyni a sezónním pokrmům. Lze je získat od místních dodavatelů, což odráží zájem o životní prostředí – který hosté restaurací v souvislosti se změnami klimatu stále více oceňují. Zde můžeme také vidět příběhové a marketingové výhody bramboráků – ale než se k nim dostaneme, je třeba zdůraznit finanční otázky. Brambory jsou levné. Vzhledem k rostoucí inflaci, cenám plynu, elektřiny a potravin jsou brambory stále produktem, na kterém může restaurace skutečně dobře vydělat. Bramboráky nevyžadují nákladné zpracování, zato jsou univerzální a chutnají všem. I kvůli ceně. 

Moderní spotřebitelé oceňují jak jednoduchost a tradici, tak trend fusion, který umožňuje kreativní kombinaci tradice s moderními chutěmi. Bramboráky se stanou dokonalým podkladem pro kulinářské experimenty. 

Kulinářská klasika jako kapsa 

Bramborák nebo placky a lokše jsou již po staletí základem slovanské kuchyně. Brambory se objevily v 17. století a díky své cenové dostupnosti a univerzálnosti se rychle staly oblíbenou surovinou mezi rolníky. Bramborové placky byly jednoduchým, ale sytým jídlem, často se podávaly se zakysanou smetanou nebo smaženou slaninou. Bramborák neboli cmunda má také svůj díl historie. 

Dnes se bramboráky objevují na jídelních lístcích celé řady restaurací, od tradičních jídelen až po špičkové restaurace. V některých restauracích se například podávají s gulášem, v jiných s uzeným lososem. 

Současní šéfkuchaři posouvají hranice možností bramboráků a vytvářejí odvážné a nečekané kombinace chutí.  

Marketing Newstalgie 

Bramboráky jsou pro restaurace účinným marketingovým nástrojem. Lze je zařadit do sezónních menu, párovat s jedinečnými pivy nebo koktejly a prezentovat na sociálních sítích pomocí poutavých příběhů a vizualizací. Zdůrazněním historie a tradice bramboráků mohou restaurace vytvořit silné emocionální spojení se svými zákazníky. 

Bramboráky se staly symbolem newstalgie, kulinářského trendu, který oslavuje známé a příjemné chutě minulosti a zároveň využívá moderní postupy a ingredience. Od tradičních jídelen až po špičkové restaurace šéfkuchaři znovu objevují tento klasický pokrm vzrušujícími a inovativními způsoby. Vzhledem k tomu, že spotřebitelé stále vyhledávají autentické, udržitelné a chutné pokrmy, jsou bramboráky i nadále oblíbeným a trvalým trendem.